Het is di 27 jun 2017, 20:15
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 60x40x30 aquarium/krabben bak
BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2014, 15:20 
Groentje
 Profiel

Hallo allemaal,
Ik zal mij even voorstellen ik ben Robin alias Fabian hier op het forum.
Ik ben sinds afgelopen zomer actief geworden met aquariums, het begon allemaal toen mijn dochter(3 jaar) een bak van 30x30x30 kreeg met 3 goudvissen en 1 sluierstaart(vissen waren 3cm bij aanschaf) voor haar verjaardag.
Deze bak kon papa natuurlijk gaan bijhouden, en aangezien ik ondanks dat het zo'n klein bakje was wel een goede leef omgeving wilde voor de vissen heb ik een koolfiltertje aangeschaft(aquaflow50).
Dit filter in de bak gehangen en lekker schoon kraanwater met een paar druppels voor het verbeteren van het kraanwater toegevoegd.
De bak was bij het vullen mooi helder maar een dag later zat er een witte waas/mist in het water, de bak was gevuld met zwart grind(2mm) wat breukstenen die ik langs een spoorwegovergang had meegenomen en een 2 gemengde bosjes met waterplanten.
De stenen en het grind eerst uitgekookt en daarna nog eens goed gespoeld en geborsteld.
Ondanks alles dus toch nog een witte waas die na 2 weken nog niet weg was, dus toen de bak voor de helft gevuld met vers water en toen ging het een week lang goed en kwam de witte waas weer terug, ik ben toen op internet gaan zoeken wat de oorzaak kon zijn en kwam er achter dat na verversen dit vaker voorkomt en het na een aantal dagen moet wegtrekken!
Mijn bakje omdat hij zo klein is en bewoond wordt door goudvissen moet ik om de 2/3 weken voor de helft verversen en elke keer als ik dat deed had ik een dag later een witte waas die minimaal 4/5 dagen aanhield, ik was hier een beetje klaar mee en ging opzoek naar een andere oplossing!
Ik heb toen de aquaflow50 omgebouwd tot een biologisch filter en ben gaan verversen met water uit de regenton, dit werkte perfect op het moment van vullen doet het regen water heel licht groen aan maar na een halve dag draaien is het water kraak helder en de waterwaarden zijn ook perfect!
Ik doe het nu al bijna een half jaar zo en ik heb nu altijd kraak helderwater!
De goudvissen waren erg tevreden en ze groeiden ook als kool!
Omdat de vissen zo hard groeiden na een half jaar waren ze al 3 cm gegroeid en werd het bakje imo te klein ik heb toen via marktplaats een bak van 50x30x30 aangeschaft en deze opnieuw ingericht.
De vissen hadden nu weer meer bewegings ruimte en ze groeiden weer groter!
Op nieuwjaarsdag miste ik 1 vis, aangezien ik geen deksel op de bak had was deze dus uit de bak gesprongen en achter de kast beland...mmm mijn dochter was niet blij dus papa kon weer aan de bak, op mijn werk heb ik toen een deksel van lexaan gemaakt.
Aangezien ik zwart grind in de bak heb en een zwarte sluierstaart zag je die bijna niet in de bak... Mm dus ook maar verlichting maken in de kap, dit heb ik gedaan met ip65 rgb ledstrip.
De deksel klaar gemaakt en gemonteerd, door de transparante lexanen kap en het opervlakte water kreeg ik een hele rare spiegeling van de led verlichting...een kermis atractie is er niks bij dus heb ik de transparante kap zwart gewrapt met folie!
De verlichting in de bak was nu erg mooi!
Ik probeerde ook hoogte verschillen te crieeren met de grond maar dit werkte niet met de goudvissen omdat ze de boel constant om woelen en verplaatsen, op een gegeven moment was ik wel een beetje klaar met de goudvissen en omdat ik van een vriend ivm een verhuizing zijn warm water vissen, krabben en garnalen kon krijgen heb ik besloten om de goudvissen bij mijn oom in de vijver te plaatsen waar ze het ook erg goed doen!
In de 50x30x30 bak heb ik toen ook een verwarmingselement en digitale thermometer geplaats.
De nieuwe bewoners doen het erg goed alleen de krabbetjes hadden niet echt een plek om op het droge te komen(alleen boven op het filter en het verwarmingselement), dus had ik in mijn hoofd alweer wilde plannen voor een nieuwe inrichting zodat de krabben ook een droog onderkomen hebben!
Aangezien ik mijn aquarium niet half gevuld wil hebben moest ik zoeken naar een anderen oplossing en had dus in mijn hoofd al allerlei plannen maar ik wist niet of dit ook in de praktijk ging werken!
Ik wilde een krabben eiland maken boven op het aquarium maar het moest wel in verbinding staan met het aquarium, ik heb toen een glazen stolp gekocht van 30x25 en wilde hier dus een luchtkamer van maken voor de krabben.
Voor mijn nieuwe plannen was de oude bak te klein dus heb ik weer een nieuwe bak aangeschaft van 60x40x30
Ik ben toen in de weer gegaan met piepschuim en heb een enorme rots/grot gemaakt met daar boven op een krabben eiland die dus in de stolp uit komt!
Ik kon dus ook niet de hoge deksel gebruiken die ik zowiezo al niet mooi vind dus ook maar weer een nieuwe deksel gemaakt van lexaan.
Maar toen liep ik tegen de volgende uitdaging aan, hoe krijg ik aanvoer van verse lucht in de stolp aangezien die met de onderkant dus onder water staat!?
Ik had ook filmpjes gezien op internet van watervallen in het aquarium en vind dit zelf ook erg mooi en aangezien deze met zand en lucht werken had ik alweer een nieuw idee!
Ik maak de waterval in de grot onder het krabbeneiland zodat de lucht waardoor de waterval wordt aangedreven uitkomt in de stolp en dan nog een loos ontluchtingslangetje voor de afvoer van de lucht zodat de stolp niet gaat opstijgen.
De basis is nu klaar en ik ben me nu aan het verdiepen in het piepschuim hoe ik dit het best kan gaan behandelen, eigenlijk wil ik het piepschuim gebruiken als mal omdat ik de rots niet vast wil lijmen in het aquarium dus deze gaan bekleden met een dikke laag tegel lijm en epoxi en daarna via de onderkant het piepschuim laten oplossen met aceton maar ik weet dus niet of dit stevig genoeg is omdat het piepschuim nu dus ook de stolp draagt!
Dus als mensen nog tips hebben hoe ik het beste de rots tot een massief iets kan maken hoor ik het graag!!
Het moet natuurlijk wel in het aquarium water passen ivm de water waarden!
Zo dit is mijn verhaal en vorderingen tot nu toe, tijd voor wat plaatjes hij het verhaal en de vorderingen van de nieuwe bak!
Commentaar en tips zijn natuurlijk van harte welkom, ik ben wat aquascapen betreft nog een leek dus!
Groet Robin

Waar het allemaal mee begon
Afbeelding

Grotere bak voor de goudvissen met de zelf gemaakte lexanen kap
Afbeelding

De goudvissen vlak voordat ze de vijver in gingen
Afbeelding

Oefenen
Afbeelding

Tijdelijke bak maken voor de nieuwe bewoners
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe bewoners
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatste vervelling van mijn krabbetje
Afbeelding

Home made piepschuim snijder :lol:
Afbeelding

Oefenen
Afbeelding

Proef opstelling voor de nieuwe 60x40x30 plannen
Afbeelding

Piepschuim bewerken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De basis van de 60x40x30 bak
Afbeelding

Afbeelding

Met lexanen deksel
Afbeelding

Ip65 RGB led verlichting in de kap maken
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Back light
Afbeelding

Back light in de stolp
Afbeelding

Afbeelding

Aluminium hoeklijn zwart gespoten voor de afwerking van de kap en gelijk maar een licht test gedaan.
Afbeelding

Boven kant wordt ook nog zwart gewrapt
Afbeelding

De bak tot dus ver, nu weer verder met het uitdokteren hoe ik de zand waterval het beste kan laten uitkomen!

Afbeelding

Afbeelding

Berichttitel: Re: 60x40x30 aquarium/krabben bak
BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2014, 15:21 
Groentje
 Profiel

Hier nog een filmpje van de verlichting! :lol:
http://youtu.be/rvsakp2DIDw

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2014, 15:23 
Groentje
 Profiel

Vandaag bezig geweest met het oefenen met tegellijm en acrylverf om de rots straks kleur te geven!
Na mijn inziens wel redelijk gelukt voor een eerste keer!
Ik heb de tegellijm met en compressor en de tectylspuit aangebracht dit werkt echt super makkelijk beter als met een kwast en je komt zo ook makkelijk in alle gaten en hoekjes!
Nadat de tegellijm droog was heb ik het oppervlakkig zwart gemaakt met een kwast en daarna met verschillende tinten grijs het drybrush effect toegepast!
Dit is het resultaat;
Afbeelding

Nog wat meer geoefend!
Afbeelding

Afbeelding

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2014, 16:15 
Gezel
 Profiel

ik moet zeggen geweldig project, het effect met je nep rotsen is heel mooi geworden :w
Maar ook het hele idee staat mij wel aan, hoewel ik het wel erg kunstmatig vind en liever meer natuurlijke materialen zie, maar dat is persoonlijk.
Ik vind het idee met de dome erg leuk, maar hoe ga je dat schoon maken als het aan gaat groeien ? of zelfs hoe kom je straks nog in de bak ?
mijn ervaring is dat toegang makkelijk moet zijn, je komt meestal vaker in je bak dan je denkt.
Je kan stenen verwerken in je piepschuim dan blijft het wel op de bodem staan zonder dat je hoeft te gaan plakken, dat kunnen gewoon bakstenen zijn.

leuk hoe je al die techniek verwerkt hebt kustzinnig toepassen van LEDs :), ik neem aan dat het licht niet de hele tijd van kleur blijft veranderen als hij eenmaal staat of ?

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2014, 16:21 
Gezel
 Profiel

:shock: me mond en ogen vielen open!!

dit ziet er echt super uit!!
maar ben je nu van plan iets van een watervalletje te maken??

ben echt benieuwd naar vervolg!!!! (ik ga dit volgen)

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2014, 16:24 
Beheerder
Beheerder
   Profiel

Wouwww.....wat een project!!
Ziet er fantastisch uit, ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Wekelijks vrijdag tot en met zondag van 13:00 uur tot 18:00 uur
Komt u van ver, neem dan even contact met ons op:
(06) 38 37 87 83
Vanuit buitenland:
+31 6 38 37 87 83
Ook geopend op afspraak.

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2014, 16:38 
Groentje
 Profiel

Dank jullie wel voor de leuke reacties!
Voor mij is toegankelijkheid ook belangrijk en heb daar uiteraard ook rekening mee gehouden!
De stolp staat los op/in de rots en kan je heel makkelijk rechtstandig omhoog er af pakken daarna kan de kap er af gelicht worden anders om kan ook, eerst de kap en dan de stolp.
Als je de kap als eerste verwijderd dan komt het stekkertje van de stolp verlichting vanzelf los!
Om de kap en de stolp te verwijderen is nog geen 10 seconden werk.

Boven in de kap heb ik ook nog twee gaten gemaakt voor het voeren en ik ga nog een overloop systeem van pvc buis maken om mijn water door deze gaten te kunnen verversen zonder dat de kap er af moet!

Hier nog 2 foto's van de kap met de gaten en de connectors voor het makkelijk ontkoppelen van de kap!
Afbeelding

Afbeelding

Er komt idd ook nog een zand waterval in de rots
En ik wil het geheel ook zo natuurlijk mogelijk er uit laten zien!
De led verlichting is te bedienen met een afstandbedining en kan natuurlijk ook gewoon wit licht en warm wit/geel licht afgeven!

Vandaag ook nog wat grote leistenen gescoord bij schoonmoeder in de tuin, deze worden ook nog in de bak verwerkt!

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2014, 18:14 
Meester
   Profiel

Prachtig!!! :d

130.50.50

http://www.youtube.com/watch?v=n4arLXGKLY8

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2014, 18:55 
Gezel
 Profiel

Was er al bang voor toen ik naar je eerste opzet keek, over alles is grondig nagedacht :d

ben benieuwd hoe het gaat worden het ziet er allemaal veel belovend uit, ik hou je in de gaten :P

BerichtGeplaatst: ma 21 apr 2014, 20:56 
Groentje
 Profiel

Inspiratie opdoen! 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]