Het is vr 21 jul 2017, 13:37
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Juiste keuze leidt tot vriendjes
BerichtGeplaatst: do 19 dec 2013, 16:18 
Schrijver
   Profiel

Afbeelding

Iris Murdoch (1919-1999) schreef in haar in 1963 verschenen roman De Eenhoorn: “Wat heb je daar, Denis? Of liever wie heb je daar. De man stak zijn handen uit en Marian zag tot haar verbazing dat de tinnen schaal water en een tamelijk grote goudvis bevatte. ‘Strawberry Nose’. Krijgt Strawberry Nose nu zijn zoutbad? Ja meneer, De man glimlachte niet.”

Nu was het op Gaze Castle geen vrolijke boel dus er werd niet veel geglimlacht maar misschien realiseerde Dennis zich wel dat Strawberry Nose, haar zoutbadje niet fijn zou vinden. Het is een paardenmiddel tegen allerlei parasieten die het de vis “als vlooien op een tweedehandsmatras” zo lastig kunnen maken. Omdat Denis’ lieveling in de forellenvijvers werd gehouden en er van watermanagement nog geen sprake was ontstonden er regelmatig parasietproblemen. Gelukkig wist Dennis hoe in te grijpen.
Tegenwoordig doen we het anders. We zijn even gek op onze visjes als Dennis de tuinman van Gaze Castle en deze had zelfs soms de voor zijn bazin onhebbelijke gewoonte de vis in bad te laten rondzwemmen.
Door de nu beschikbare techniek hebben we de mogelijkheid om het goed te doen en de verantwoordelijkheid voor onze tuindieren te nemen. Vijvers in privé-tuinen zijn er nu niet meer voor de oogst maar om ervan te genieten.

De juiste keuze

Afbeelding

Het ligt voor de hand, maar net zoals alles in dit leven draait het bij het vijveren om het maken van de juiste keuze en daar dan natuurlijk aan vast blijven houden. De soort vijver en de benodigde techniek hangt samen met de hoeveelheid voer die in het water wordt gegooid. Het voeren op zich is gekoppeld aan de soort vissen die in de vijver rondzwemmen.
In een natuurlijk vijvertje met voldoende onderwater- en moerasplanten en kleine visjes als goudelrits (Phoxinus phoxinus) of beekgrondeltje (Gobio gobio) kan het water zonder techniek gezond blijven. Doordat de visjes hun eten zelf jaarrond bij elkaar scharrelen hoeft er niet te worden bijgevoerd. In de vijver heerst een gezonde biologische kringloop waar de onderwaterplanten voor de benodigde zuurstof zorgen en de moerasplanten door bacteriën in nitraat omgezet vissenafval opnemen. In het najaar wel dode bladeren verwijderen.

Valt de keuze op goudvissen dan is een filter op de kant toch wel aan te raden. Dit zelfs wanneer er voldoende moeras- en zuurstofplanten aanwezig zijn. Goudvissen nodigen wanneer ze eenmaal tam zijn uit tot voeren. Het is een waar genoegen wanneer je aan de vijverrand verschijnt, de visjes met open bekjes, vragend om voer, op je af te zien zwemmen. Sommige liefhebbers ontwikkelen op die momenten, net als Dennis, een persoonlijke band met hun gevinde vriendjes. Ze zullen die momenten steeds willen herbeleven.
Het gegeven voer wordt door de visjes omgezet in vissenpoep (nitriet) wat door bacteriën wordt verwerkt tot plantenvoeding (nitraat). Dit is goed voor de vijverplanten maar die kunnen het wanneer het nitraatgehalte te hoog is niet meer aan. Algenbloei steekt de kop op en maakt de vijver een stuk onaantrekkelijker.
Wanneer een filter wordt geplaatst dan wordt de groene soep voorkomen. Grof vuil wordt afgevangen en nitriet wordt intensiever omgezet in nitraat. Door nu het grove vuil regelmatig te verwijderen en af en toe wat water te verversen blijft de vijver een gezonde verblijfplaats voor de vissen.

Afbeelding

Afbeelding

Nishikigoi vragen een heel andere benadering

@vervolg broodtekst: Met de keuze voor Nishikigoi komen we bij een geheel andere categorie. Deze zo populaire sierkarpers zijn grote eters en daarmee ook grote vervuilers. Ze worden niet voor niets de varkens van de vijver genoemd. Daarenboven spitten ze ook nog eens alle planten om en kan er dus geen sprake zijn van een evenwicht dat zelfs maar naar natuurlijk neigt. Wordt er geen goed filter geïnstalleerd dan zal er een nitrietbad ontstaan waarin de vissen ziek worden en uiteindelijk een ellendige dood sterven. Los van het financiële verlies mogen we dit de visjes niet aandoen. Door ze aan te schaffen nemen we de verantwoordelijkheid voor hun welzijn. En bovendien; we willen niet net als Dennis telkens met tinnen schaaltjes en zout in de weer. Uiteindelijk helpt dit toch niet.
Onder een goed filter verstaan we een filter dat is afgestemd op de hoeveelheid water in de vijver en het aantal vissen dat daarin rondzwemt. Hierbij wordt het groeivermogen van de vissen uiteraard in ogenschouw genomen. We willen immers grote vissen en de kleintjes moeten dus de ruimte en genoeg gezond water krijgen om te groeien.
Gewoonlijk wordt bij de koivijver gekozen voor een flink biologisch filter. Deze bestaat meestal uit een borstelkamer waarin het grofvuil wordt opgevangen. Daarnaast een kamer met grove Japanse matten. Hierin wordt fijner vuil opgevangen en doen bacteriën hun werk. In een derde kamer die is gevuld met filtersubstraat voltrekt het bacteriënwerk zich optimaal.
Bij het maken van de keuze is het noodzakelijk de vormgeving van uw tuin in ogenschouw te nemen. Een vijver met planten heeft een natuurlijke gezicht terwijl een koivijver toch vaak een formele uitstraling heeft. Alhoewel; in de Japanse tuincultuur wordt aangetoond dat het goed natuurlijk kan. Filters worden daar vaak met rotspartijen, al dan niet artificieel, weggewerkt.

Aan het eind van het boek schrijft Murdoch: “Je bent vissen aan het vangen. O Denis… Marian voelde de tranen weer opwellen.” …. “Waarom ben je de vissen aan het vangen? Dennis sprak rustig en zijn accent verleende een bijna montere klank aan zijn spraak. Ik vond dat ik wel een paar oude vriendjes van mee kon meenemen. Ga je weg? Ja!” Triest? Ja natuurlijk, afscheid doet altijd pijn. Maar wanneer je de juiste keuze hebt gemaakt en daaraan blijft vasthouden dan heb je altijd nog oude vriendjes die je mee kunt nemen.

Hugo J. Smal
Eerder gepubliceerd in Onze Eigen Tuin winter 2012

Trek ik onkruid uit
Me I am just the lawnmower
You can tell it by the way I walk

Volg mij ook op: https://www.facebook.com/HugoJ.Smal
en op twitter: @HugoSmal

Berichttitel: Re: Juiste keuze leidt tot vriendjes
BerichtGeplaatst: wo 16 apr 2014, 10:35 
Beheerder
Beheerder
   Profiel

Mooi artikel Hugo.... :d

Wekelijks vrijdag tot en met zondag van 13:00 uur tot 18:00 uur
Komt u van ver, neem dan even contact met ons op:
(06) 38 37 87 83
Vanuit buitenland:
+31 6 38 37 87 83
Ook geopend op afspraak.

BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2014, 20:26 
Groentje
 Profiel

mijn opa heeft ook een vijver en daar zitten diezelfde visjes in.
Wat vind ik dat mooi zeg

BerichtGeplaatst: ma 30 jun 2014, 20:43 
Schrijver
   Profiel

Ja he pion... Koitjes in de zomer en scapen in de winter... mij lijkt het wel wat.

Trek ik onkruid uit
Me I am just the lawnmower
You can tell it by the way I walk

Volg mij ook op: https://www.facebook.com/HugoJ.Smal
en op twitter: @HugoSmal

BerichtGeplaatst: zo 04 sep 2016, 22:40 
Groentje
 Profiel

Heb jij ook een koi vijver Hugo?

BerichtGeplaatst: do 27 okt 2016, 11:10 
Beheerder
Beheerder
   Profiel

Dat zou ik ook wel graag willen weten ;)

Wekelijks vrijdag tot en met zondag van 13:00 uur tot 18:00 uur
Komt u van ver, neem dan even contact met ons op:
(06) 38 37 87 83
Vanuit buitenland:
+31 6 38 37 87 83
Ook geopend op afspraak.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]