Het is vr 28 jul 2017, 11:47
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Is er een gebruiksaanwijzing voor het kopen van koi?
BerichtGeplaatst: wo 05 feb 2014, 13:17 
Schrijver
   Profiel

Beoordeling van Koi is meer dan alleen maar optellen

Afbeelding

Zoek uw Koi Ichi Ban!

Ik heb ontwenningsverschijnselen! Mijn vijver zit nu al een aantal jaar op slot en er komt dus geen nieuwe vis meer in.
Pech voor jou, zult u denken en daar heeft u gelijk in. Het kopen van koi is misschien wel de aangenaamste kant van de
hobby. Het is één grote koitest. Heb je kijk op kwaliteit en betaal je daarvoor niet te veel? De prijs van een koi wordt niet
bepaald door inkoop + kosten + winstmarge + BTW alleen. Er komen ongrijpbare zaken als smaak en toekomstverwachting
bij kijken en dat maakt het kopen niet alleen boeiend maar ook spannend.

Je komt ze vaak tegen bij de koiverkoper: lieden die urenlang over een bassin gehangen, de visjes gadeslaan. Ze wikken en
wegen: zou die vlek zich zo ontwikkelen of gaat hij juist die kant op? Zit daar onder die huid nog zwart of zal die zwarte
aftekening juist verdwijnen? Vragen, vragen, de koiliefhebber heeft het er maar moeilijk mee.
Ik niet, ik mag namelijk niets kopen. De vijver kan de hoeveelheid vis maar net aan en bovendien wil ik zien of de verwachtingen
die ik bij het kopen van de visjes had, ook werkelijk uitkomen. Dan kan ik dus niet telkens het ene visje omruilen voor dat andere,
nog mooiere. Ik moet wachten totdat de vissen hun volwassen lichaam hebben verkregen en dan pas oordelen.
Toen ik nog karpertjes ‘mocht’ kopen hing ik trouwens ook niet uren boven de stellingen. Ik keek altijd welk visje me
opviel binnen de grote hoeveelheid in de bak, die er uitsprong die werd het. Ik vertaal toekomstverwachting toch een beetje als 'gokken'.

Toch een leidraad
Wanneer je praat met ervaren koikopers kom je er achter dat het geen stakkers zijn die in het duister tasten. Ze hebben een
leidraad, sommigen toveren hem zelfs uit hun binnenzak en houden zich daar bij iedere aankoop aan. Het zijn regels die, wanneer
ze goed worden toegepast, aangeven dat in ieder geval het basismateriaal goed is.
Van de leidraad kan ik hier de basisregels aangeven. U zult door veel rond te kijken, door te praten met de ervaren koikopers
en door regelmatig een show te bezoeken voor aanvulling moeten zorgen. Op de lange duur komt u dan tot een omschrijving
van uw eigen smaak en dat is het moment waarop u zichzelf ook een ervaren koikoper mag noemen.
Houd één ding echter goed in de gaten: een ervaren koikoper hoeft geen goed koihouder te zijn. Er zijn hobbyisten die alles
weten over de aanschaf van karpers, simpelweg omdat het voor hen de enige manier is om vissen in hun vijver te houden.
Regel één van de leidraad moet dan ook zijn: koop alleen vissen als u zeker weet dat u ze ook een lang en gelukkig leven
kunt geven. Voor de echte liefhebber is het laten sterven van een koi doordat hij in slecht water terecht komt hetzelfde als
een mes zetten in 'Who's afraid of red, yellow and blue'. Je komt er alleen niet voor in de gevangenis. Koi is niet alleen een
levend wezen, maar ook kunst!

Volmaakte koi, vergeet het maar
Iedere koi heeft wel een minder goede kant. Zelfs op Japanse showwinnaars valt wel iets aan te merken. De Kohaku bijvoorbeeld
die twee jaar geleden de All Japan Koishow won, had een rode aftekening op de kop die dwars over zijn oog ging. "Als visje van
tien cm had ik er geen stuiver voor gegeven maar nu als Jumbo prijswinnaar bleek hij van onschatbare waarde", hoor ik een
Japanner denken. Daarom wordt bij de jurering alleen maar naar de sterke kanten van de vissen gekeken. Pas bij het uitverkiezen
van de Grand Champion, en alleen wanneer twee vissen exact hetzelfde aantal punten hebben en ook nog precies even groot zijn,
wordt er een kort lijstje van zwakke punten samengesteld. Positief benaderen dus die visjes.
Een koi moet je altijd van boven af beoordelen op het moment dat hij, of liever zij naar je toe zwemt. De harmonie tusen gezondheid,
lichaamsvorm, aftekening en karakter laat zich dan op z'n best raden.
Houd goed in de gaten hoe de vis zwemt. Een grote koi moet zich met rustige slagen van de staart majestueus sturend met zijn
vinnen door het water begeven. Kleine visjes schieten door het water en zijn daarom iets moeilijker te beoordelen. Let er in ieder geval
op dat de vis geen zichtbare gebreken heeft, zoals gescheurde of ontbrekende vinnen, krommingen, gaten, missende kieuwdeksels enz.
Het is zielig maar laat ze waar ze zijn. De vissen die al in uw vijver rondzwemmen zijn niet gebaat bij de extra belasting die deze minder
gelukkigen op het water zullen uitoefenen. Bovendien zijn beschadigde of niet complete vissen zwakker, daardoor eerder ziek en dus
een echte bedreiging voor uw eigen vissen.
Onzichtbare gebreken moeten zich openbaren tijdens de quarantaineperiode. Iedereen die nieuwe vissen aanschaft en deze direct in
zijn vijver introduceert is verkeerd bezig. Er bestaat altijd een kans op insluip van ziekten en dat moet te allen tijde worden voorkomen.
Qurantaine is daartoe het enige middel. De installatie waarin dit gebeurt moet een volwaardige opvanggelegenheid zijn. Een bassin dus
of een aquarium of beter nog, als er ruimte voor is een tweede vijver in de tuin. Uiteraard voorzien van een rijp filter.

Lichaamsvorm vrouwtjes is beter
De vorm van een vrouwtjes- of manne-tjeskoi is heel verschillend. Daar waar hij torpedo- of sigaarvormig is heeft zij een vol lichaam
met mooie rondingen. Bij jonge koi is het onderscheid moeilijk te maken. Zelfs zeer ervaren koikopers slaan hierbij de plank wel eens mis.
Pas wanneer de vissen zo'n vier à vijf jaar oud zijn toont zich het ware lichaam.
Mannetjes hebben alleen in de kleinere klassen van wedstrijden een kans. De hoofdprijzen gaan altijd naar de vrouwtjes. Die hebben
echter een nadeel. Wanneer een vijver te ondiep is zal ze al snel een hangbuik krijgen en dat wordt afgekeurd. Maar als ze op een goede
manier tot volle wasdom komen zijn vrouwtjes echt de top.
Verschillende factoren spelen hierbij een rol. Het voornaamste is de gezondheid. Wanneer een koi in topconditie is straalt de gezondheidsglans
van het dier af. De kleuren moeten helder zijn en over het hele lichaam gelijke intensiteit vertonen, en de aftekeningen moeten mooi over het
lichaam verdeeld zijn. Ze moeten het oog als het ware van voor naar achteren meevoeren.
Kies steeds voor koi met grote aftekeningen. Kleine aftekeningen zullen tijdens het groeien steeds minder indruk maken. De aftekening moet
absoluut verwijzen naar de variëteit waartoe de vis behoort en geen onduidelijke mengelmoes zijn. De contouren moeten scherp en duidelijk zijn.
Een jonge koi zal een soort babyhuidje hebben. Wanneer u dit ook bij een volwassen koi ziet heeft u echt met kwaliteit te maken. Kies steeds
voor vissen die hun kleuren duidelijk tonen. Een gelig waas over een witte huid gaat maar zelden weg en oranje wordt bijna nooit rood. Wacht
met het kopen van jonge exemplaren van variëteiten als ai-Goromo, tot u voldoende ervaring heeft. Het voorspellen van de kwaliteit van deze
koisoort is zeer moeilijk.
Concentreer u op de go-Sanke klassen: Showa Sanke, Kohaku en Taisho Sanke. Dit zijn de vissen waarover het meest bekend is. De regels
waaraan ze moeten voldoen zijn nagenoeg vastgelegd. De kleuren zijn goed te beoordelen. En bovendien vormen ze, wanneer u het treft,
het summum van koihouden.

Deze uiteenzetting vormt slechts een summiere introductie tot het kopen en waarderen van koi. Ze zijn niet meer dan een nuttige leidraad
en wanneer u deze toepast zult u geen al te grote blunders maken. Daarnaast speelt uw eigen smaak een grote rol. Laat die dan ook prevaleren.
Alleen u maakt uit welke vissen u in de vijver wilt laten zwemmen. En bedenk dat het kopen van een Grand Champion hetzelfde is als een lot uit
de loterij.

Afbeelding

Afbeelding

Toch nog maar even oefenen!

Trek ik onkruid uit
Me I am just the lawnmower
You can tell it by the way I walk

Volg mij ook op: https://www.facebook.com/HugoJ.Smal
en op twitter: @HugoSmal

Berichttitel: Re: Is er een gebruiksaanwijzing voor het kopen van koi?
BerichtGeplaatst: zo 27 apr 2014, 19:43 
Beheerder
Beheerder
   Profiel

Wat zijn het toch mooie dieren zeg..!
Deze zomer wil ik ook een vijvertje thuis. Hij zal niet groot worden want iik heb maar een klein tuintje.
En ik weet nu al dat ik er een koi-vijvertje van ga maken... ;)

Wekelijks vrijdag tot en met zondag van 13:00 uur tot 18:00 uur
Komt u van ver, neem dan even contact met ons op:
(06) 38 37 87 83
Vanuit buitenland:
+31 6 38 37 87 83
Ook geopend op afspraak.

BerichtGeplaatst: zo 27 apr 2014, 19:57 
Schrijver
   Profiel

Klein vijvertje kan goed wanneer je alleen jonge koi verzorgt. Zeg tot een jaar of twee drie. Is wel de meest interessante tijd maar je moet er wel voor zorgen dat ze daarna naar een goede andere vijver kunnen.

Trek ik onkruid uit
Me I am just the lawnmower
You can tell it by the way I walk

Volg mij ook op: https://www.facebook.com/HugoJ.Smal
en op twitter: @HugoSmal

BerichtGeplaatst: ma 28 apr 2014, 14:31 
Beheerder
Beheerder
 Profiel

Ben je al begonnen met graven Mickey. :mrgreen:

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]