Het is do 27 jul 2017, 17:39
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Werkzaamheden april
BerichtGeplaatst: ma 28 apr 2014, 20:39 
Schrijver
   Profiel

Gemiddelde Temp. 8,3°C Maximum Temp.12,9°C Minimum Temp.3,5°C Neerslag 45 mm Neerslagduur 44 uur

Spannende tijden! Wanneer de watertemperatuur rond de 17 °C komt zullen paairijpe mannetjes de vrouwtjes
aansporen tot de paringsdans. De bovenstaande gemiddelde watertemperaturen geven dit nog wel niet aan maar
u kunt maar voorbereid zijn. Ikzelf doe er buiten het inbrengen van afzetmateriaal (takken van coniferen of
paaiborstels) helemaal niets aan. Ik beschouw de eitjes als ernstig vervuilend en daarmee een risico voor mijn
vissen. Bovendien zullen er toch geen Grand champion uit opgroeien. Het plaatsen van afzetmateriaal is uiterst
belangrijk want de vrouwtjes moeten hun eitjes kwijtraken. Deze kunnen anders verstenen in de buik.
Na het paaien haal ik het afzetmateriaal uit de vijver. Aan de overgebleven eieren doen de koi zich tegoed.
Ze beschouwen het als een waar feestmaal. Hou de nitriet waarden goed in de gaten. Al die eieren, verteerd of
rottend, kunnen flinke pieken veroorzaken. Water verversen of flink vijverstofzuigen is een must.
In de meeste koivijvers komen geen moerasplanten voor. De vissen vreten ze maar op Ik raad een gescheiden
moerasgedeelte overigens wel aan. Ook deze zogenaamde hogere planten hebben een positieve invloed op het
water. Ze pikken de voedingsstoffen van de algen in en zijn daarmee de beste waterhelderhouders.
Algenbloei is overigens niet zo heel erg. Je ziet alleen de vissen wat minder goed. Deze hebben het echter zeer
naar hun zin want ze zwemmen als het ware in hun voer. En dat is nog gratis ook. Net zoals iedere onderwaterplant
produceren algen overdag zuurstof. 'S nachts verbruiken ze dit. Daarom is het raadzaam om de vijver van extra
zuurstof te voorzien.
Draadalgen zijn wel een probleem. Ze geven de vijver een smerig gezicht en kunnen wanneer ze echt woekeren,
de waterkwaliteit beïnvloeden. Ze moeten dus worden verwijderd. Dit gaat het beste met een ronde toiletborstel.
U draait ze er gewoon uit.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]