Het is zo 24 sep 2017, 20:15
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mystiek en mysterie rond de lotus
BerichtGeplaatst: za 14 dec 2013, 09:10 
Schrijver
   Profiel

Afbeelding

Geen plant kent zoveel mystieke betekenis en beleving als de lotus. Zowel in het Boeddhisme als in het Hindoeïsme is Nelumbo nucifera heilig en worden er aan deze plant zelfs magische krachten toegekend. Ook in Perzië speelde de lotus in de oudheid een rol: zo werden de helden Darius en Xerxes met lotussen afgebeeld. In Europa worden we alleen met die vele eeuwenoude beeltenissen geconfronteerd, want het is niet zo gemakkelijk om levende lotusplanten in ons werelddeel te vinden. Alleen in Italië, om precies te zijn in Mantua, schijnt de plant in wilde staat voor te komen, al dan niet ingevoerd.

Op reis door Aziatische landen is het vrijwel onmogelijk om een confrontatie met de lotus te ontlopen. In Japan, Korea, India, Indonesië, Vietnam en China is de beeltenis van de bloem een bekende verschijning. In India en Vietnam vormt de lotus zelfs het nationale symbool, terwijl op de nationale vlaggen van Macao en de Kalmukkië (de enige Boeddhistische staat in Europa) eveneens een lotus figureert. In elke tempel, of men nu in Boeddha of in Vishnu gelooft, staan afbeeldingen van de lotus in steen uitgehouwen of in hout gebeiteld, of ze zijn op schilderingen vereeuwigd. Zowel de Bodhisattva Samantabhadra - patroon van de Lotus Soetra- als Vishnu worden met lotusbloemen afgebeeld en ook de partners of godinnen dragen dikwijls een lotusbloem. Veel goden uit beide geloven blijken op een troon te zitten die gelijkenis vertoont met een geopende lotusbloem.
Vanwaar deze verering? Nelumbo groeit in het moeras en komt op uit de modder, uit afval en uit resten van mest. Zowel het blauwgroene blad als de delicate bloem vertonen echter geen enkel teken van vuil en daarom vormt de plant een teken van zuiverheid. Het blad lijkt zelfs besmeuring met modder of andere ongerechtigheid resoluut te weigeren, het lijkt er wel van af te glijden. Ook water, dat op het blad wordt uitgestort, levert een kwikachtig effect op; de druppels verdelen zich en rollen over het blad zonder dit nat te maken. Het gegeven, dat deze sprookjesachtige bloemen uit de eigen wortelstok te voorschijn komen, vormt een extra aanleiding om ze te vereren.

Lotuseffect
Afbeelding
De bloemen en bladeren van Nelumbo nucifera tonen een heel bijzonder verschijnsel dat ook wel het ‘lotuseffect’ wordt genoemd. Water of vuil op het blad blijft niet plakken. Dit zelfreinigend effect komt door kleine nano-grote bultjes op de oppervlakte van het blad. Ook kool en bijvoorbeeld de Oost-Indische kers vertonen dit verschijnsel.

Heilzame werking
Er is geen waterplant denkbaar die voor zoveel andere doeleinden kan worden gebruikt. De bloembodem die na de bloei overblijft, vormt een wezenlijk bestanddeel van menige Indiase of Vietnamese maaltijd en wordt als groente gegeten. Ook de vlezige wortels -we vinden ze in de Chinese supermarkt- worden als groente gegeten, terwijl zelfs de zaden en de jonge bladeren eetbaar zijn. Alleen het oudere blad is niet voor consumptie geschikt, al wordt het wel gebruikt om voedsel mee te omwikkelen. Worden de voormalige bloembodems niet gegeten, dan kan men ze nogal eens als onderdeel van een boeket tegenkomen, dat uit exotische droogbloemen bestaat.
Aan het eten van zaden -het is een hele toer om ze van de bittere vliezen te ontdoen- wortels en jonge bladeren van de lotus wordt ook nog eens een heilzame werking voor het gehele lichaam toegedicht. Vooral de jonge bladeren worden gebruikt voor de behandeling van koorts, overmatig zweten en diarree. De wortels zijn bloedstelpend en de zaden hebben een positieve werking bij irritaties, slapeloosheid en onregelmatige hartslag.

Afbeelding (hier lotus 3 t/m 5 naast elkaar)
[URL=http://s978.photobucket.com/user/hugoj2/media/lotus/5-lotus_zps5306865b.jpg.html]
Afbeelding[/URL]
Afbeelding

Van knop tot volle bloei.

Van wit tot purperrood
Lotus groeit langs de rand van waterpartijen. De afstand tussen de wortel en het wateroppervlak kan soms wel meer dan vijf meter bedragen, afhankelijk van de hoeveelheid water boven de modder. Bloemen en bladeren verschijnen aan afzonderlijke stengels. De doorsnee van het blauwgroene wasachtige blad bedraagt om en nabij de 60 cm. De bloemen kennen een doorsnede tot 25 cm. Rond een gele schijf die uit een stamper met daaronder meeldraden bestaat, zijn de bloembladen in enkele lagen gerangschikt. De kleuren van die bloembladeren variëren van puur wit tot purperrood, afhankelijk van de cultivar; er zijn namelijk veel varianten. De bloem steekt wat hoger boven het water uit dan het blad en opent zich in de ochtend. De bloei vindt niet op een specifiek moment plaats, maar gedurende de gehele zomer. Na de bloei groeit de bloembodem uit tot een soort trechter, waarvan de bovenkant is voorzien van enkele ronde gaten. Op een zeker moment buigt de bloembodem zich voorover en vallen de zaden door de gaten naar buiten. Deze zaden zijn hard en staan erom bekend, dat zij hun kiemkracht na het verstrijken van vele jaren nog behouden. Op de bodem van een voormalig meer in China werd een Nelumbo zaadje gevonden met de leeftijd van 1288 jaar en ook dit zaad bleek kiemkrachtig!

De lotus oordeelt niet
De Boeddha (Sakyamuni) en de koning liepen naar de vijver, die vol prachtige lotusbloemen stond. De Boeddha plukte een lotus, hield die tussen zichzelf en de koning in en zei: “Majesteit, de lotus heeft geen vijanden, hij kent geen woede, hij weet niet wie hij moet behagen, wie hij moet beledigen, de lotus oordeelt niet. De lotus geeft zowel heiligen als zondaars genoegen. Waarom kan de mens niet zijn als de lotus?”
(uit De Boeddha en de terrorist, Satish Kumar)

Afbeelding

Indonesische ontmoeting tussen tempel en bloem.

Verspreiding en winterhardheid
Nelumbo kan met zijn wortelgestel gemakkelijk grote oppervlakten begroeien. En dat niet alleen in Aziatische landen, maar ook in de Verenigde Staten, Suriname en Australië. Het land van oorsprong van deze plant is waarschijnlijk India of Indonesië. Waarom deze plant nauwelijks in Europa wordt gevonden, heeft waarschijnlijk toch met watertemperatuur te maken. Men zegt dat de plant in gevaar is, zodra de temperatuur beneden de nul graden Celsius komt. Toch heeft ondergetekende in Korea veel planten gezien, waar de temperatuur ook gemakkelijk tot een -20 tot -30 graden kan dalen. Waarschijnlijker is dat het water in het voorjaar opgewarmd dient te worden totdat de bereikte temperatuur de planten en het zaad triggert om uit te lopen. In het fraaie arboretum Ellershoop in Duitsland heeft men een vijver aangelegd zoals deze er in de prehistorie zou hebben uitgezien, onderstreept door levensgrote dinosaurussen, die nauwelijks van levende exemplaren zijn te onderscheiden. In de vijver: prehistorische planten zoals enorme Equisetum en Gunnera, maar ook: lotussen! Navraag leerde, dat de enorme vijver in het voorjaar wordt verwarmd…

Afbeelding

Lotusborder in Parijs

Tegenwoordig is het ook mogelijk om lotussen in een huiskamer- of terrasvijver te houden. Niet alleen de prachtige bloemen, maar ook het blad met subtiele groentinten maakt dit zeker de moeite waard. Er zijn echter wel wat kanttekeningen te maken. Zo is het raadzaam om wortel of zaad reeds vroeg in het voorjaar in een op 24 graden verwarmd bassin te zetten. Of. het ook met de wortels uit de Chinese supermarkt zal lukken, weet ik niet. Het valt te proberen. Zoek wel naar een stuk wortel met een oog. Reeds uitgekomen planten mogen wat later. Plaats de planten buiten op een tegen de wind beschutte plek. Het blijven natuurlijk exoten en die groeien hier wat minder stevig uit dan in hun oorspronkelijke land.

Afbeelding
Afbeelding
(hier lotus 7 t/m 8 naast elkaar)

Ook zaaddozen zeer decoratief.

In het Hindoeïsme wordt aan de verschillende kleuren van lotusbloemen een specifieke betekenis toegedicht. Zo staat de roze lotusbloem symbool voor de puurheid en vertegenwoordigt tevens het individu. Met zijn wortels groeit de lotus uit de modder (staat voor het onbewuste leven) en dankzij een lange steel (het levenspad) kan de reis naar het licht worden ondernomen, waar de lotus de bloemen uiteindelijk opent: het bewustzijn! Deze groei staat symbool voor de groei van ieder mens. De witte lotusbloem staat voor geestelijke zuiverheid en perfectie van de geest, uitmondend in pacificatie: de totale vrede. De rode lotusbloem vertegenwoordigt de liefde en de hartstocht, het medeleven en alle overige kwaliteiten die aan het hart worden toegedicht.

Het is en lijkt eenvoudiger om in huis en tuin te kiezen voor de waterlelie. Maar daarin ligt voor de plantenliefhebber niet echt een uitdaging. Het is veel leuker en spannender om te kiezen voor een archaïsche plant als de lotus. Niet alleen de groeiwijze is spectaculair; ook de bloeiwijze is bijna ongeëvenaard.

Bert Vermeijden en Hugo J. Smal foto's: http://www.floralook.com - http://www.baedagol.com voor meer prachtige Lotus foto's kijkt u op: http://www.facebook.com/dewatertuinvanhugo

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Trek ik onkruid uit
Me I am just the lawnmower
You can tell it by the way I walk

Volg mij ook op: https://www.facebook.com/HugoJ.Smal
en op twitter: @HugoSmal

Berichttitel: Re: Mystiek en mysterie rond de lotus
BerichtGeplaatst: za 14 dec 2013, 10:37 
Beheerder
Beheerder
   Profiel

Mooi en interesant verhaal en prachtige foto's :)

Wekelijks vrijdag tot en met zondag van 13:00 uur tot 18:00 uur
Komt u van ver, neem dan even contact met ons op:
(06) 38 37 87 83
Vanuit buitenland:
+31 6 38 37 87 83
Ook geopend op afspraak.

BerichtGeplaatst: zo 15 dec 2013, 12:53 
Leerling
 Profiel

Wauw wat een bijzondere bloem is dat toch :shock:

BerichtGeplaatst: zo 27 apr 2014, 15:30 
Beginner
 Profiel

Wat een mooi verhaal. :shock:
Heb je zelf ook lotussen Hugo?

BerichtGeplaatst: zo 27 apr 2014, 15:41 
Schrijver
   Profiel

Ik heb de zaden ervan maar de plant is niet winterhard en te groot voor het aquarium. Alleen in een kamervijver met voldoende zonlicht komen ze tot bloei. Maar wie weet, ik bewaar ze voor de toekomst.

Trek ik onkruid uit
Me I am just the lawnmower
You can tell it by the way I walk

Volg mij ook op: https://www.facebook.com/HugoJ.Smal
en op twitter: @HugoSmal

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]