Het is zo 24 sep 2017, 16:40
sponsor
Aquaflora - Sponsor

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Shikibu: Japanese friend
BerichtGeplaatst: di 18 okt 2016, 20:03 
Groentje
 Profiel

Afbeelding

I'am Shikibu Tsuku, Miroshaki's Japanese/Korean friend. I like to tell you about my
adventures in the Netherlands. My Dutch is as good as your Japanese so Hugo J. Smal writes
the stories. It will be us talking together and find new ways to get to know each other. I hope
you will like it. The portrait is drawn by Mickey Paulssen. She will finish it very soon.

Berichttitel: Waterburcht Arcen: volgens Shikibu Castle of Nishikigoi
BerichtGeplaatst: di 18 okt 2016, 20:11 
Groentje
 Profiel

Afbeelding

Waterburcht Arcen: volgens Shikibu Castle of Nishikigoi

Het was een voorrecht om tijdens de tweeëntwintigste Holland Koishow even een paar uurtjes op te trekken met Shikibu. Ik had haar al
schichtig zien wegduiken tijdens één van de wolkbreuken en haar bewonderend zien turen naar een van de beauty's in de wedstrijd. Het
viel op dat ze alleen was. De mensen van Dadadan Tenko leken haar niet te kennen en met de andere kimono dames wisselde ze slechts
een beleefde groet om vervolgens met een blik op de grond verder te schreiden.

Afbeelding

Shikibu trippelt door het Rosarium, buigt voorover en ruikt het heerlijke parfum van de bloedrode roos. Haar yukata zorgt ervoor dat ze zich vrij
voelt. Tijdens de prijsuitreiking zal ze zich in haar officiele kimono tonen. Nu geniet ze van het eeuwenoude landgoed met zijn monumentale Kasteel
Arcen. Ze wil urenlang door de talrijke tuinen wandelen en van de verrassende kleuren en heerlijke geuren genieten, alle 8000 rozen bewonderen en
in zich opnemen. In de Casa Verde tussen palmen, olijfbomen en kleurige bloemen wi9l ze het subtropisch klimaat voelen en flaneren door de Vallei
met de Oosterse watertuin. Daar heeft ze al wat wierook gebrand voor de Boeddha en haar gebeden gezegd: "Ohm mane padne hum"

Afbeeldingl

Tijdens haar grote "Journey West" had ze niet gedroomd zoveel van thuis in de lage landen te vinden. In de verte hoort ze de muziek van Akira, Kanako
en Teru, drie top-percussionisten van Dadadadan Tenko. Shikibu kent ze van hun optredens in Tokyo.
Shikibu weet op het showterrein de glanzende, inktzwarte aftekeningen, nee het zijn geen vlekken, van de bloedmooie Showa die strijd met de imponerende
Kohaku om de allerhoogste eer: Koi Ichi Ban. Het beste, mooiste en meest indrukwekkende vrouwtje van de show. In goed Nederlands wordt het de Grand Champion
genoemd.
Shikibu’s gedachten nemen haar mee naar de prachtige aquascapes die in de Suizokukan (aquariumtent) verstild worden bewonderd. In de Japanse onderwatertuintjes
lopen de prachtigste siergarnaaltjes rond.
Ook de prachtige boompjes die de Bonsaishow tot een ware attractie maken vertegenwoordigen voor Shikibu de essentie van de Japanse cultuur: Zen! Mag alleen met
de grootste aandacht, mindfull, worden aanschouwd. In gedachten loopt ze langs de talloze vats waarin al die overvloed aan kleuren valt te beleven. Het is een
overweldigende festival van glans en schittering die de Nishikigoi de bindende factor van al die Japanse schoonheid doen zijn.
Shikibu weet haar cultuur in de nabijheid. Ze kan een hapje eten in Nippon Mura, het Japanse dorp en nog meer leren op het Ibento Kaijo, het doeplein. Maar ze
blijft nog een moment tussen de rozen, snuift nog even het innige parfum op. Daarna trippelt ze richting het showterrein.

Afbeelding

Hapje eten in Nippon Mura

De NVN en de Holland Koi Show worden door Japanners om twee dingen geroemd: de massaliteit ervan en de gastvrijheid die vele van hun landgenoten al
mochten genieten. Met de massaliteit duidt men natuurlijk op de talloze bezoekers en de vele handelaren die hun stand bemannen. Maar ook op de wedstrijd
die wat het aantal vissen betreft maar door weinig landen wordt overtroffen. Daar komen de bezoekersaantallen nog eens bovenop.
Ik vond dat ik de dame in kimono moest tonen dat ook de gastvrijheid onmiskenbaar is. Ik boog naar haar en vroeg of ik haar een versnapering mocht aanbieden.
Ze keek naar het naamkaartje en glimlachtte. Ze wist blijkbaar dat mannen en vrouwen met zo'n naamkaartje tot de organisatie behoorden en dus betrouwbaar
waren. Ik ging haar voor richting de vrijwilligersstand. Ik wilde haar de lange rijen bij de horeca besparen en wist dat ze zich daar tussen de showvrienden op
haar gemak zou voelen.
Ze keek me vragend aan en vroeg in twijfelend Engels: "De Grand Champion, mag ik aannemen, is degene die de schoonheidswedstrijd heeft gewonnen. Het wit en
rood van die vis geeft me een gevoel van helderheid, van onbevlektheid. " "Klopt", antwoordde ik. "Ze wordt in het Japans Kohaku genoemd wat "van een helder gevoel"
betekent. Ze is van een buitengewone schoonheid en vertegenwoordigt voor mij een van de hoogste kwaliteiten welk ik ooit heb gezien. Zo hier op deze modderpoel
van een showground is ze als een lotusbloem, inderdaad onbevlekt en een eerbetoon aan haar schepper."

Afbeelding

Ze kent ze van optredens in Tokyo.

"En jouw naam? Wat is de betekenis daarvan?" Shikibu keek me welwillend aan: "Murasaki Shikibu was een Japanse hofdame die door mijn moeder erg werd bewonderd.
Ze leefde aan het keizerlijke hof tijdens de Heian-periode. Shikibu was eigenlijk wereldwijd de eerste vrouwelijke schrijfster die een werk van literair belang schreef:
Genji Monogatari (Het verhaal van prins Genji). Ze schreef het tussen het jaar 1000 en 1008. Het was misschien zelfs wel de eerste roman ooit.
Mijn moeder vertelde me dat haar werkelijke naam onbekend is. Sommigen denken haar voornaam Takako was. Volgens haar dagboek kreeg ze ze aan het hof de bijnaam
“Murasaki" wat paars betekent. Ik ben je overigens dankbaar voor het kopje thee. Ik begon die bijnaam aardig eer aan te doen. Ik voelde me behoorlijk paars worden van
de kou zoals jullie dat zeggen."
Shikibu lachte vriendelijk. Haar hand verborg haar mond zoals de witte make up het door haar vermeende paars aan het oog onttrok. Het is leuk om zo met een Japanse
te keuvelen. "En Shikibu, vertel me. Wie ben je; wat houdt je bezig. "Ach mijn tijd besteed ik voornamelijk aan het een goede Japanse te zijn. Eén te zijn met mijn cultuur,
er respect voor te tonen en dat uit te dragen. Soms voel ik me een geest, niet echt tot creatie in staat.

Alhoewel:

Showa Sanke zwemt
in schoon helder water
wachtend op voer

Maar zo'n oprisping komt maar zelden. Gewoonlijk ben ik minder aanwezig, doorzichtig en vluchtig als de wind."

Afbeelding

Andere Kimono dames

Gedurende de Heianperiode kregen boeddhisme en taoïsme naast andere Chinese culturele uitingen steeds grotere invloed op het Japanse hof. Ze volgden de weg van het
eetstokje. De Chinees sneed deze ruw en recht en exporteerde die naar Korea. De Hanguk Yangbang (Koreaanse edelen) ontwikkelde er een puntje aan en versierde deze
voordat de chop sticks door de Japanners werden opgepikt. Deze versierde en verfijnde ze op hun beurt verder.
Tijdens Heianperiode was het keizerlijke hof op haar culturele hoogtepunt. De periode staat bekend om haar dichtkunst en literatuur. In deze periode verplaatste de hoofdstad
zich naar Heian-kyo het tegenwoordige Kioto. Het is het tijdperk waarin de Samoerai aan macht wonnen en aan het eind ervan mocht Minamoto no Yoritomo zich de eerste
Shogun noemen.
De Heianperiode mag worden gezien als de Gouden Eeuw van Japan. Veel van de culturele verworvenheden van die tijd oefenen nog steeds invloed uit op de huidige
Japanse samenleving en op de onze. Hiermee bedoel ik niet alleen op onze koihobby. Natuurlijk hebben veel koihobbyisten bewondering voor de Japanse cultuur,
staat een trip naar het land van de rijzende zon hoog op hun verlanglijstje en willen ze graag een Zen-tuin met Bonsai. Misschien willen ze zelfs in huis een Aquascape
met van die mooi garnalen of wat speciale goudvissen in het aquarium. Maar de Japanse cultuur beïnvloed wereldwijd liefhebbers van het schone, het verstilde, de weg van Zen.

Ik kijk naar Shikibu en vraag haar wanneer ze terug vliegt. Ze grinnikt: "Ik ga niet meer terug." Ze kijkt rond en laat de omgeving goed op zich inwerken. De lachende
vrijwilligers, de discuterende liefhebbers bij de vats en de dames die broodjes uitdelen en wijzen waar de thee staat. Ze kijkt wat afkeurend naar de foto's van gewonde
koi en naaiende dokters. Ze beseft zich dat ook deze vissen kwetsbaar zijn maar moet dat op deze manier duidelijk worden gemaakt. "Laat het feest het feest blijven",
hoor ik haar denken.

Shikibu blijft dus. Ze zoekt zich een plekje in de Kasteeltuinen van Arcen. Ze voelt zich daar thuis tussen al die groene pracht, die lieve koimensen en de kleurige vissen.
Ze beseft dat ze haar thuisland zal missen maar verheugd zich op de avonturen die ze hier zal beleven. "Niigata is het thuisland", vertelde ze me. "Arcen zal de waterburcht
van Koi zijn. Daar zal ik voor gaan zorgen en dit niet alleen tijdens de Holland Koishow maar jaarrond. " We zullen zien en volgen hoe dit zich gaat ontwikkelen. Ik zal haar
nog vaak spreken. En je kunt haar volgen op http://www.facebook.com/Shikibu en laat weten dat je het leuk vindt.

Shikibu Tsuku & Hugo J. Smal
foto's Johan Leurs en de Kasteeltuinen Arcen

Berichttitel: Re: Shikibu: Japanese friend
BerichtGeplaatst: di 18 okt 2016, 20:15 
Beginner
 Profiel

Prachtig :)
Mooi gedaan Mickey, heel bijzonder.

Berichttitel: Re: Shikibu: Japanese friend
BerichtGeplaatst: di 18 okt 2016, 20:50 
Schrijver
   Profiel